Thursday, June 28, 2012

Memulakan Bisnes Online

http://www.facebook.com/AuliyaApparel
14 Jun 2012 secara rasminya aku menjadi SAHBM. Apa tu? Itu aku punya suka-suka term, tambahan kepada term SAHM (stay-at-home-mom). SAHBM tu stay-at-home-businessmom hehehe status pertama post bawah page Auliya Apparel dimulakan dengan lafaz bismillah...semoga diberkati Allah hendaknya usahaku ini.

http://auliyaapparel.blogspot.com/
27 Jun 2012 pula aku mula melancarkan blog online bisnes sebagai kesinambungan daripada Auliya Apparel Facebook page tu. Terbalik, biasanya orang buat blog atau websitenya dulu, baru facebook fanpage.

Jual apa ye? Jual baju kurung, baju kanak-kanak, baju muslimah, tudung, pen Quran digital, krim kecantikan, serum kecantikan wajah, dan macam-macam...pendek kata, apa-apa yang boleh dijual secara online...

Al-kisahnya aku seronok juga la mengadap desktop sambil bisnes-bisnes ni. Sebelum ni memang dah ada bisnes batik, kebaya, blouse, seluar, skirt, dress secara butik rumah di kampung yang diuruskan oleh mak, tetapi kepuasannya kurang sebab aku hanya bekalkan stok saja kepada mak, jarang deal secara langsung kepada pelanggan. Jadi adanya bisnes online ni, baru aku berpeluang juga deal terus dengan pelanggan walaupun bukan face to face.

Yang seronoknya bisnes ni, bukan setakat rajin, kena pandai juga.
sekadar ingatan sambil nak meriahkan entry ni
Yang aku cuak sikit buat bisnes ni, aku takut ada bahagian aku dilaknat dalam urusan jual-beli...'termenipu', 'terkurang', 'termenganiaya, 'termenzalimi', dan apa-apa 'ter' yang dilarang Allah dalam perniagaan..berat tu. Semoga perkara-perkara tu dijauhkan Allah, semoga terang mata hati aku agar sentiasa berwaspada dan jujur dalam berbisnes..aminnn

No comments:

Post a Comment