Sunday, November 8, 2009

Kebaya Nyonya Pertama...

Dua hari lepas bawak mak jalan-jalan ke Putrajaya. Balik dari Putrajaya, tak puas lagi jalan-jalan. Aku pun cadangkan pada husband agar konar ke Cheras, pegi Downtown Cheras pula. Tak pernah lagi pegi situ. Biasanya Uptown D' Kota Damansara dan Danau Kota aje. Sebelum ni Uptown Damansara, tapi sebab dah tutup, maka bertebaranlah peniaga-peniaga asal Uptown Damansara ni ke serata uptown downtown pula. Aku tau la, sebab kawan husband aku bukak banyak cawangan pasar malam kat tempat-tempat ni. Selalu beli baju dan sandal je.
Kononnya esok hari nak pegi ke PKNS, Shah Alam, nak bawak mak cari baju kebaya nyonya kat siut. Tapi mak dah terjumpa satu stall jual kebaya nyonya kat Downtown Cheras tu. Apalagi...rambang mata. Aku yang tak plan nak beli kebaya nyonya pun dah terbeli sehelai. Sebenarnya memang lama dah niat nak memiliki sekurang-kurangnya sehelai. Ada jugak hantar kain kasa rabia untuk ditempah sulaman kerawangnya, kira eksklusif la untuk aku. Tapi dah terjumpa kat situ, saiz pun ngam, warna pun sesuai la dengan selera, kerawang nya pun cantik. Nasib baik la husband aku murah hati tul beli baju tu. Dan nasib baik betul baju yang aku berkenan tu satu-satunya saiz XXS. Ada juga warna lain tapi saiz besor-besor. dapatla Rm 120 selepas ditawarkan. Corak bunga ros. Kalau corak burung merak, RM140. Mak pulak sambar empat helai. Dua helai untuk diri sendiri, dua helai lagi sepupu mak pesan. Senyum lebar Kak Ratna. Dia kata memang orang Sarawak suka sangat beli kebaya nyonya banayak-banyak. Yelah, murah berbanding di Sarawak, dah la jauh nak datang Malaya sini, alang-alang beli lebih daripada sehelai. Kalu tempah sendiri, RM 250 ikut corak la.
Sonok sangat, my first little kebaya nyonya...Thank you honey...

No comments:

Post a Comment