Friday, April 16, 2010

Jalan-jalan cari makan...

Kalau ditanya apa favourite food aku, takde jawapan yang pasti. Sebabnya feveret food tu ikut mood dan waktu dan lokasi. Berikut antara my favourites, tapi bergantung di mana dan bila la....

The best teppayaki aku penah makan kat Malaysia (so far sebab tak penah pun pegi obersea huhuhu) ialah di Teppanyaki, KLCC, kat medan selera, especially beef teppanyaki. Dagingnya masak tapi still juicy nyam nyam nyam...tauge dan kobisnya pun fresh rangup, takde layu-layu macam teppanyaki tempat lain.

Ayam goreng KFC pun ikut tempat,sebab tak semua KFC ada kualiti ayam yang sama. Memang la dorang claim ayam dorang sama, sebab francais, tapi boleh dikata macam tu la. So far aku tak dapat spot sangat tempatnya, tapi aku boleh terima yang kat Mutiara Damansara. Sebab tu bertahan jugak la pegi KFC kat situ.

Burger? Opkos McDonald, Spicy McChicken. Kalu desperate sangat nak Spicy McChicken especially kalu satu-satu tempat takde McDonald macam di hometown di Mukah, Sarawak, aku akan opt kepada Zinger burger. Dengan syarat tengah tingin sangat dan tengah lapor sangat-sangat. Kalu setakat nak makan sesaje, tak habis seketul burger.

Best steamboat? Opkos steamboat mak aku buat. Tapi kena yang pakai arang punya, walaupun sekarang dah ada yang elektrik steamboat.

Best udang bakar? Pun mak buat bila aku balik kampung. Udang kat Mukah fresh-fresh. Time beli pun udang tu masih hidup lagi, terlompat-lompat lagi. So, imagine la kefreshannya.

Best pari bakar? Kat pasar malam di Saberkas, Miri setiap hari Jumaat. best untuk aku la. Especially kuahnya bila cicah dengan lemang yang beli kat situ juga. Pari bakar tu makan dengan sagu (butir-butir sagu orang Melanau, bukan tepung sagu). Pehhh...rindu lama dah tak makan pari bakar ni. Last semasa sekeluarga masih tinggal di Miri dulu (pindah balik ke Mukah pada tahun 2003/2004). Aduiii mak...

Best patin tempoyak? Yang kakak ipar, iaitu Kak Nik buat. Nyam nyam nyam...original dari Temerloh ni.

Best barbeque? BBQ ayam bila balik kampung. Mak guna air cola campur jeruk mangga yang merah oren tu. Pehhh...

Best nasi ayam BBQ? Ni kat kolej Muara masa study kat UNIMAS dulu (ntah ada lagi tak kolej kediaman ni tak tau la). Kitorang suka sangat tapau nasi ayam BBQ kat seberang jalan kolej ni. Dulu tak berapa nak appreciate sebab boleh dikata hari-hari makan, tapi sekarang terasa rindu pulak, lebih-lebih lagi sekarang ni dah lama tak jumpa nasi ayam BBQ Sarawak punya.

Best mee kolok? Mee kolok atau mee kering ni aku rasa yang paling best di Mukah la. Ada yang kata di pasar malam Satok, Kuching. Bagi aku, janji Sarawak punya, sebab tekak aku selera Sarawak hehehe... Ada jugak terjumpa yee mee kat Semenanjung ni, tapi aku tok leh gi...

Best mee goreng basah? Mee kat Mukah. Sekarang feveret kat kedai Mukah Laksa seberang stesen bas di Mukah, Sarawak. Dulu-dulu di Nam Hua dan ada satu kedai seafood di Miri, tapi sekarang dah tak leh pasal kedai-kedai tu tak halal hehehe...

Best sup gamat? Seafood restaurant di Miri (tapi tak halal, dulu la time dulu-dulu sebelum convert). Sekarang ni setiap kali balik Mukah, almost setiap minggu ajak family makan kat seafood yang sekarang macam cendawan tumbuh kat Mukah. Menu wajib, opkos sup gamat. Susah nak kata kat mana kedainya, sebab rasanya tak konsisten. Yang terbest mak kata kat Nam Hua, tapi untuk aku tak boleh sebab kedai tak halal hehehe... Yang lain-lain tu yang contohnya Medan Selera, JS Seafood, Nibong, pastu ada satu yang kat tebing sungai (aku tak ingat dah nama restaurant tu, tapi yang paling mahal).

Best aiskrim? Aku rasa Haagen-Daz. Baskin Robin nombor dua. Kalu paling sedap dengan harga paling best,opkos McDonald hehehe....Tu yang aiskrim beli kat kaunter la. Kalu aiskrim yang kita beli dalam freezer tu, aku tak kesah apa brand pun. Kadang-kadang tungidam jugak aiskrim batang yang selalu dimakan masa kecik-kecik dulu, seposen dua je. Bubuh air dalam plastik, pastu bekukan dalam fridge. Paling aku suka perisa asamboi.

Best steak? Aku rasa kat Crystal Seafood, Danau Kota. Dagingnya tak kering, juicy je. Aku paling suka sirloin steak, mudah nak makan. Yang hotel punya aku tak ingat, rasanya yang ok setakat aku ingat guna room service la, kat Everly Hotel, Miri. Banana splitnya pun sedap.

Best breakfast package yang hotel bagi bila kita duduk hotel? Harbour View, Kuching. Aku memang beria makan breakst situ each time kitorang sefamili duduk situ transit on the way balik Mukah atau balik ke KL melalui flight transit di Kuching (kekadang tu kena transit satu malam). Breakfastnya standard la macam kat hotel, ada cereal, ada kek, ada roti, bun, mee goreng...tapi entah la, aku rasa kat situ la yang terbest, selain daripada Hotel Singgahsana di Petaling Jaya. Tapi untuk level hotel yang bajet sikit, memang Harbour View, Kuching la.

Best gulai kawah? Gulai kawah kat kampung husband di Temerloh. Dan mesti yang ayah(bapa mertua) yang jadi tukang masaknya. Nyam nyam...

Best kerabu sarang? Pun yang wanita-wanita kampung husband yang buat tiap kali ada kenduri. Makan dengan gulai kawah dan nasi, pehhh...

Best nasi lemak? Nasi lemak kak Ani buat. Beliau orang kampung hsband. Sekarang dah takde sebab beliau tak jual nasi lemak dah huhuhuh...Teringat dulu everytime balik kampung mesti nak makan nasi lemak dia, macam kena jampi pun ada. Tak pekena tu macam tak sah.

Best makanan penah aku makan time kelaparan yang sampai sekarang aku ingat? Nasi baru masak, panas-panas lagi dengan ikan kering yang digoreng. Masa tu mak tak sudah masak lagi, aku dah lapar sangat. Masa tu aku sekolah rendah lagi tapi tak ingat darjah berapa, itu la makanan yang paling nikmat sekali huhuhu...

No comments:

Post a Comment