Sunday, July 8, 2012

Jururawat Solah (Part 1)

Di sebalik keinginan terkini hendak meletakkan jawatan profesion sekarang, aku masih juga rasa terbelenggu oleh satu hal.

Iya, tajuk entry sahaja sudah jelas, yakni 'Jururawat Solah'. Ikut la istilah bagaimana, jururawat solat, solah, ibadah, Islam, pokok asalnya saya masih terfikir-fikir tentang perkara itu.

Iya, macam-macam pernah didengar (atau mungkin tidak?) tentang Hospital Mesra Ibadah (Baby-Friendly Hospital boleh wujud, kenapa tidak Solah-Friendly Hospital?). Dua tahun lepas juga (2010) rasanya, ada rakan sekerja diarahkan oleh pihak atasan untuk menghadiri kursus berkaitan solat untuk orang sakit, peranan jururawat dan sebagainya yang menjurus ke arah hospital lebih mesra ibadah, suasana lebih Islamik kepada pesakit-pesakit dan juga ahli keluarga. Walaupun pada masa itu hati teringin sangat untuk menghadiri kursus tersebut, mulut seakan terkunci untuk meminta daripada bos. Mungkin kerana mengetahui natijahnya bekerja atas prinsip, "YANG MENURUT PERINTAH". Tambahan pula status sosial yang dipegang hanya SuJu (super junior), jadi kemungkinan untuk bersuara itu amat tipis, apatah lagi setelah melalui pengalaman yang amat mengesankan yang golongan SuJu ini TIDAK  harus menyuarakan apa-apa, yakni menurut sahaja dek pengalaman kerja yang hanya sekelumit. Kebernasan sesuatu idea malah pertanyaan boleh jadi hanya sesuatu yang idealistik, tetapi jauh realistiknya gara-gara kurang pengalaman. Jadi, baik sahaja jangan memberi bunga kepada kera. Simpan sahaja bunga tersebut, jaga elok-elok, mungkin ada orang lain yang lebih berhak, yang barangkali lebih menghargai.

oh hentikan rungutan..

Berbalik kepada topik, mungkin bagi sesetengah yang peka tentang ibadah sewaktu sakit pernah terdengar Hospital Kampung Baru, Kuala Lumpur yang boleh dikatakan mempelopori kepekaan solat semasa sakit dan adanya jururawat khusus untuk mengingatkan solat. Aku belum berkesempatan lagi untuk melawat hospital tersebut untuk melihat sendiri pelaksanaannya.

Terbelenggu. Ya, terbelenggu. Hatiku menjauh daripada bidang kejururawatan atas banyak faktor. Malas nak cerita satu-satu, bagi yang mengikuti blog ini mungkin mengesan sedikit di sana sini luahan perasaan, kekecewaan dan harapan serta hujah-hujah yang adakalanya berbunyi dangkal, sangat tidak matang. Ya, ini blog saya, apa yang saya taip dalam setiap entry blog adalah perjalanan pemikiran saya. Mungkin dulu fikiran  saya begini, sekarang fikiran saya begini. Dan saya tidak terobligat untuk menukar setiap entry menurut pemikiran terkini.

hmmm...entry kali ini menggunakan kata ganti nama "saya". Saya dalam mode rasmi :-) .

Iya, hati semakin tawar terhadap nursing kerana naturenya yang hostile (ironi bukan?) ditambah juga profesion yang dipegang bukanlah selayaknya dipegang akibat kurang pengalaman yang meyakinkan. Meyakinkan diri sendiri sudah cukup sukar, golongan SuSe pula sangat tidak yakin dengan kebolehan golongan muda. Sindrom ini memang sentiasa ada di mana-mana bidang, bukan dalam nursing sahaja. Cuma kiranya mungkin tepu di Malaysia, apatah lagi nursing di Malaysia yang bertunjangkan colonial. Tanda aras pengalaman adalah kuantiti. Mungkin disebut-sebut kualiti, pada penghujungnya tetap juga kuantiti.

Iya, nursing seharusnya lembut kepada pesakit, tetapi realiti di sebaliknya adalah hostile di kalangan 'penganut'nya sendiri. Mungkin hormon estrogen terlalu tinggi kerana dikuasai oleh golongan wanita (sekadar spekulasi, tiada kajian ilmiah dirujuk). Akan tetapi degupan Islam yang semakin mengiringi iman sering mengetuk-ngetuk hati yang telah tawar.

Kenapa? Tiga perkara sebelum mati yang aku ingin capai, anak yang soleh dan solehah, ilmu yang berguna, sedekah amal jariah.


Part 2
Mode "aku".
Aku semakin mendekati peranan ibu kepada anak-anak dengan kesanggupan meninggalkan profesion sekarang (iya, aku pengajar nursing yang sedang bercuti tanpa gaji yang panjang, dalam proses berkira-kira hendak berhenti kerana sukarnya juggling antara kebajikan anak-anak dan rumahtangga dengan kerja kerana nature profesion suami yang sering ke luar negara berbulan lamanya). 

No comments:

Post a Comment