Tuesday, July 31, 2012

Lepat Pisang Mek

Assalamualaikum wbt
Post pertama dalam bulan Ramadhan hehehe

Lepat pisang..yup hari pertama puasa aku belajar cara-cara buat lepat pisang yang proper daripada mak mertua. Maka resepi ni aku ingin abadikan supaya next time tak lupa, maka jadi la Lepat Pisang Mek.

Sebelum ni pernah gak buat lepat pisang, tapi yang biasa-biasa aje, bukan sepenuhnya memenuhi selera Mr. Hubby. Jadi, untuk memenuhi selera beliau yang dibesarkan dengan resepi lepat pisang ibu beliau, dan juga insyaallah menggembirakan hati Mek pada bulan puasa pada tahun ini, maka hari pertama berpuasa di kampung aku manfaatkan dengan aktiviti buat kuih manis untuk keluarga. Apabila dah namanya Lepat Pisang Mek, mesti buatan Kelantan, dan semestinya kuih manis memang terkenal dari Kelantan, jadi lepatnya kena manis baru memenuhi piawaian hehehe

Kena sediakan dulu bahan-bahannya, baru lancar pembuatannya...

aku tak amik photo tengah2 masak, so ni photo lepat dari blog ini http://akuseekorkuman.blogspot.com/2011/03/lepat-vs-pengat.html   


Peralatan;
Daun pisang secukupnya (sudah dilap dengan kain bersih yang lembap dan dilayur di atas api untuk melembutkan daunnya, senang nak bungkus)
Periuk kukus

Bahan-bahan:
Sesikat pisang (dalam kes aku, pisang apa-apa pun ok asalkan pisang dah masak dan sedikit lembik)
Tepung gandum secukupnya (rasanya 500gm ok)
1/2 biji kelapa muda parut dicampur sedikit garam
Manisan gula kabong/gula melaka 200ml (ikut suka nak manis banyak mana, tapi jangan sampai batal puasa dalam dok testing tu)
Nak manis sikit lagi boleh tambah gula pasir (sesuka rasa, tapi kalau boleh tu kurangkan manis dalam makanan, tambahkan manis dalam senyuman)

Cara-cara:
1. Lenyek-lenyekkan pisang sehingga hancur. (iyeee, buang kulitnya dulu...)
2. Tambahkan tepung gandum. Gaul rata.
3. Tambah garam dan gula. Gaul lagi.
4. Masukkan kepala muda parut. Gaul rata lagi. Teksturnya haruslah lembut tapi tidak terlalu lembik.
5. Sendukkan dua sudu makan ke dalam daun pisang yang sudah dicarik dalam ukuran kiran-kira 15cm x 15cm.
6. Bungkus dan susun dalam periuk kukus.
7. Dah siap semua, bolehlah mula mengukus sehingga masak dan berbau wangi. Kira-kira 20 minit.

Sejukkan, boleh dihidang sambil tunggu berbuka puasa.

*Tips: Malas nak layur daun pisang atas api? Bersihkan daun pisang dan panaskan dalam microwave selama 10 saat. Buat satu-satu. Memang lembut, senang nak lipat, tiada bahagian terlepas. Petua ni aku discover sendiri bila dah balik try kat dapur sendiri.

Sorry takde gambar, apabila di dapur tak ingat dan tak sibuk nak ambil gambar pun. Ada gambar atas tu pun orang punya. Mana-mana yang berminat nak try dan nak clear lagi, ni aku kasi link blog sila klik kat sini. Nak step by step lagi clear, boleh search youtube ye dear :P

Alhamdulillah...selamat memikat selera suami...

*Kredit photo http://akuseekorkuman.blogspot.com/2011/03/lepat-vs-pengat.html

No comments:

Post a Comment