Saturday, July 7, 2012

Macam-macam (Ceritera Farmville, Empire Earth, Bisnes Online, Saham Akhirat)

Setengah Syaaban sudah berlalu, lagi setengah Syaaban, Ramadhan bakal menjelma.

Buat masa sekarang, aku selesa duduk di rumah, melayan karenah anak-anak, sambil melayari facebook melayan kata-kata motivasi mahupun foto poster berupa peringatan, ilmu atau nasihat yang dikongsi oleh sahabat dalam friendlist. Sambil-sambil tu, aku ni masih lagi gamer tegar Farmville...satu kekurangan dari segi ketagihan yang melampau terhadap game...mungkin dapat diatasi suatu hari nanti sekiranya memiliki tanah yang real di halaman rumah untuk bercucuk tanam. Sekarang ni masih duduk di apartment, jadi tanah yang boleh didapati pada paras ini hanyalah dalam pasu bunga.. Berdasarkan pengalaman menanm bunga pada tahun-tahun lepas, apabila rumah ditinggalkan kosong sahaja tatkala balik bercuti ke kampung, baik ke Termeloh mahupun nun menyeberangi Laut China Selatan ke Sarawak, mati kering kontang lah tanaman akibat kekeringan dek tiada penyiraman apatah tempias air hujan pun tidak kena. Hendak mengharapkan embun di Kuala Lumpur, sebagaimana tidak sucinya kota ini, begitu juga lah embunnya yang bersalut debu, kering dan berjerebu... Jadi, buat masa sekarang, aku masih melayan ketagihan itu kerana belum punya cukup kekuatan melawannya.

Mungkin kerana semasa kecil, aku terdedah kepada kedua-dua aspek Farmville, iaitu berkebun sayur dan juga tv game, apabila disatukan, jadi combo Farmville memberi kenangan zaman kecil yang tidak tercapai pada umur sekarang. Berkebun sayur semasa kecil memberi aku nilai sentimental yang tinggi, iaitu emak dan sekolah. Aku selalu berkebun sayur dengan emak di halaman rumah semasa kecil-kecil dahulu. Bertanam kangkung, ubi, jagung, petola, dan macam-macam lagi. Paling seronok tengok terung berbuah, bagi budak sekolah rendah pada masa itu, pencapaian aku berjaya menghasilkan pokok terung berbuah sangat memuaskan hati, walaupun pada masa itu bukannya gemar sangat pun memakan terung. Kedua, sekolah. Sekolah rendah aku dulu menjalankan projek pertanian sekolah. Memang seronok beramai-ramai mengerjakan kebun sekolah. Hasilnya ditimbang dan dijual. Hujung tahun, siapa yang mengeluarkan hasil timbangan sayur tertinggi akan mendapat penghargaan. 

Game pula, sejak kecil terdedah oleh bapa saudara dengan game tv. Galaga, galaxy, bomberman, popeye dan macam-macam lagi. Sekarang ini senang sahaja untuk download game-game tersebut dari internet.
Selepas itu, beralih pula ke era computer game. Game paling aku minat, boleh aku kata sampai sekarang aku minat lagi ialah Empire Earth kerana ia sejenis permainan strategi (walaupun sekarang lama dah tak main EE). Memang best betul la explore, cari resource, buat settlement, bina komuniti, kampung, seeterusnya bandar. Sambil itu jangan lupa pertahanan sebab musuh boleh menyerang bila-bila masa sahaja. dah kaya, boleh la kumpul dana untuk menambah kekuatan tentera untuk menyerang pihak musuh. Tapi oleh kerana aku ni jenis tak sampai hati nak bunuh rakyat, maka aku buat banyak-banyak priest, jadi boleh convert mana-mana rakyat biasa mahupun tentera yang boleh diconvert daripada musuh kepada rakyat sendiri. 
Setelah ekonomi dan pertahanan kuat, barulah boleh bina monumen-monumen yang menambah nilai dan bonus serta kekuatan negara. Cuma aku tak pernah main mode campaign, sebab kena pandai politik. Bab politik ni, usahkan negara, politik kerja pun aku teruk dikerjakan.

~Ibu saudaraku, A'ee Choo dengan sepupuku, Ethan pada Krismas 2010 (sekadar  nak letak gambar :D )~

Sesuatu yang baru berlaku dalam hidup, seperti dalam entry sebelumnya, aku mula menjalankan bisnes secara online yang diberi nama Auliya Apparel, sempena nama anak ketigaku, Auliya Rahima. Alhamdulillah, berkurang jugalah aktiviti tegar yang melalaikan, aktiviti sia-sia lagi lagha iaitu bercucuk tanam secara maya aka Farmville. Duit pun dapat, walaupun tak mewah mana, tapi kepuasannya tinggi berbanding aku kerja makan gaji. Walaupun sebelum ini hujung bulan gaji dan elaun beribu, tapi hati macam kosong. Mana nak berkatnya, kerja dengan hati separuh ikhlas. Amanah tak dipikul dengan baik, ada sebahagian tu agaknya gaji buta. Untung bisnes walaupun sedikit dan tak tetap, aku rasa benar-benar daya usaha sendiri. Jadi perasaan bersyukur tu macam lebih sedikit selain kepuasan atas sebab minat yang tinggi.

Pun begitu, aku bersyukur juga dulu atas rezeki yang aku dapat daripada makan gaji. Cuma pada umur sekarang, rasa terlewat betul untuk memulakan sesuatu atas sebab minat yang boleh dibawa sehingga tua...insyaalllah dipanjangkan umur. Itu yang buat aku terasa mahu resign sahaja, ada baiknya jawatan itu diberi kepada mereka yang benar-benar minat dan layak.

Keinginan yang tinggi, diiringi dengan kelayakan serta niat kerana Allah, insyaallah amanah kerja dapat dipikul dengan baik. Memiliki hanya salah satu aspek, agak sukar untuk mengekalkan momentum keikhlasan dalam memikul amanah. Jadi, dari segi keinginan itu, aku "kurang" teringin hendak meneruskan profesion tersebut. Tambahan pula, dari segi  pengetahuan, aku rasa memang below par, masih sangat rapuh dan goyah.

Enggan menyahut cabaran? Ya, aku enggan menyahut cabaran yan gtidak wajib bagi aku. Cabaran terbesar aku ialah menjaga rumahtangga dan didikan anak-anak dalam keadaan ilmu dan akhlak yang aku yang serba kekurangan, yang masih merangkak-rangkak. Anak sulung lagi maju bacaan iqranya berbanding aku. Jadi bagaimana aku akan mendidiknya menurut anjuran Quran dan Sunnah sedangkan aku sendiri masih belajar tahap "tadika" lagi akan hal-hal tersebut. Pendek kata, biarlah aku lepaskan profesion fardhu kifayah tersebut untuk diteruskan oleh orang yang lebih layak dan berkemampuan. Aku hanya mahu mendakap profesion wajib ke atasku sekarang sebagai isteri dan ibu. 'Kukuhkan ilmu dan akhlak', itu kata Ustaz Hasrizal dalam status fbnya. Biarlah apa orang nak kata, aku mahu saham dunia akhirat dari segi anak yang soleh solehah insyaallah. Sedekah amal jariah pun terkial-kial lagi. Ilmu yang berguna, biarlah ilmu yang aku mantap, sahih dan fasih dalam sanubariku. Paling aku tak suka, merungut banyak dalam bekerja.


Aku target by umur 40-an, patutnya aku dah kukuh dalam bidang yang aku minat. Jadi umur 30-an sekarang tinggal sedekad sahaja lagi untuk mengukuhkan diri dalam bidang kegemaran. Kerja yang aku makan gaji itu, minatnya pada tahap yang kurang, jadi apa-apa cabaran besar di tempat kerja, mudah sahaja buat aku kecewa dan putus semangat. Tambahan pula, buat masa sekarang, aku rasa best sebab banyak masa dengan anak-anak, mengaji sikit-sikit, solat pun tak terkejar-kejar, dapat masak untuk keluarga. Tambahan pula dengan ada seorang sedara yang aku bawa untuk membantu kerja-kerja di rumah, membuatkan  langkah aku untuk memulakan bisnes online lebih lancar...alhamdulillah...kepada Allah juga dipulangkan segala tahmid..

No comments:

Post a Comment