Monday, February 23, 2009

Teladani Umar Al-Khattab

Seorang lelaki mengunjungi kediaman Khalifah Umar al-Khattab untuk mengadu mengenai perangai isterinya. Baru sampai di muka pintu, dia terdengar isteri Umar sedang berleter dan Umar langsung tidak kedengaran suaranya.
Lelaki itu langsung beredar, tidak jadi hendak mengadu. Dia berbisik pada diri sendiri, "Kalau beginilah keadaan Umar, seorang Amirul Mukminin yang selalu keras dan tegas, maka bagaimana dengan aku?"
Kebetulan Umar keluar dan terpandang lelaki itu hendak beredar pergi. Dia sempat memanggil untuk bertanya tujuan kedatangannya.
"Wahai Amirul Mukminin, saya datang untuk mengadu mengenai perangai buruk isteri saya yang suka berleter. Tapi tadi saya mendengar isteri tuan juga begitu. Lalu saya berkata kepada diri sendiri, "Kalau begini keadaan Amirul Mukminin dengan isterinya, maka bagaimana dengan aku?"
Umar menjawab, "Saudara, sesungguhnya saya bersabar mendengar leterannya kerana dia mempunyai hak ke atas saya. Dia memasak makanan saya, mengadun roti untuk saya, membasuh pakaian saya dan menyusui anak-anak, padahal itu semua tidak diwajibkan ke atasnya. Dia juga menenangkan hati saya daripada melakukan perbuatan yang haram (zina). Sebab itulah saya bersabar dengan karenahnya."
Si lelaki menjawab, "Amirul Mukminin, demikian jugalah isteri saya."
Umar menjawab lagi, "Maka bersabarlah, saudara. Sesungguhnya karenahnya itu tidak lama, hanya seketika saja."

(Dipetik dari Nur, bil. 75, Januari 2009)

Hmmm...sesungguhnya sebelum ini aku sendiri pun tak tahu beza antara kewajipan atau tanggungjawab seseorang isteri. Inikan pulak seorang lelaki yang bergelar suami selalu je anggap kerja-kerja di rumah adalah kewajipan isteri, malah ada yang layan isteri macam hamba. Hmmm...tapi ini tak bermakna para isteri boleh amek kesempatan kalu dapat suami yang jenis tak ego tinggi dan sudi tolong wife wat keje-keje umah(termasuk aku laa..)..bestnyer...thank u honey...sebab selalu tolong mama wat keje-keje umah dan uruskan anak-anak...

No comments:

Post a Comment