Thursday, December 31, 2009

10... 9... 8... 7... 6... 5... 4... 3... 2... 1...

...apa yek? Tahun yang baru? Azam yang baru? Harapan yang baru?
Aku tidak sedih meninggalkan tahun yang lepas. Ianya hanya satu masa yang berlalu... (baru lepas membantai karaoke sepuluh lagu huhuhu...)
Kenapa perlu tunggu sekarang. Kenapa perlu tunggu tahun baru. Dulu aku sedih menoleh ke belakang, tapi sekarang tidak lagi. Aku perlu fokus keep moving forward. Manfaat segala masa yang ada. Setahun terbentang depan mata tak semestinya kita hidup sepanjang masa itu. Ntah-ntah seminit sebelum kul 12 tgh malam tiba-tiba malaikat maut menjemput kita... hmmm...
Hidup kenapa perlu serius sangat. Tidak juga bermakna hidup perlu senang lenang tidak berusaha. Yang penting menjadi manusia bermanfaat, tidak menyusahkan hidup orang. Buat sehabis baik tidak kira sekecil manapun peranan tersebut. Lantak la dorang nak kata aku ape, sebab penghujungnya yang penting Allah terima.
Azam aku tahun ini... mengingatkan diri agar lebih ikhlas dalam perkara-perkara yang dilakukan. Dan memohon kepada Allah agar memandu aku ke arah ikhlas. Tidak mengharap pujian dan balasan bagi apa yang dilakukan, tidak juga marah dan kecewa apabila dikutuk.
Apa harapan aku? Lebih bahagia.. kerana bagiku jalan ke arah bahagia ialah ikhlas. Banyaknya tingkatan ikhlas itu, ikhlas kepada manusia, ikhlas kerana Allah, dan ikhlas kerana semata-mata ikhlas, aku harap dapat memanjatnya satu-persatu.
There is a reason for everything...
Alangkah sukarnya ikhlas itu...
Alangkah manisnya ikhlas itu...

Ya Allah, pilihlah aku...

No comments:

Post a Comment