Wednesday, December 30, 2009

Kiraan turun...

...atau dalam bahasa Inggerisnya - countdown... Awal Muharram 1431 baru berlalu, 1 Januari 2010 pulak...
Yeahhh...countdown tahun baru... Family dah bercadang nak sambut dengan barbekeu, seperti biasa. Dulu-dulu masa kecik buat steamboat. Dah besar-besar ni, ekonomi pun alhamdulillah mantap sikit, buat la makan-makan. Dulu goreng ayam, goreng mi, jadik la. Tengah-tengah malam kul 12, gi cuci muka, cuci kepala, mandi. Ntah apa sebab, ikut je la. Tanda sambut tahun baru kot.
Apabila aku berpindah ke KL dan berkahwin, memang aku pelik sungguh la. Aku pelik sebab , asben aku pelik bila aku citer yang kitorang sambut new year. Kui kui kui...aku pulak pelik diorang tak sambut detik 12 tgh malam tu. Sunyi sepi je, siap leh tidur lagi. Kalau orang kampung aku, diorang siap cukur rambut dan terjun dalam sungai tengah-tengah malam. Umah aku pulak pasang mercun panjang-pnajang selama lebih kurang 10 minit. Pastu karaoke la, steamboat party ke, bbq ke...
Jadi, bila dah bercampur budaya ni, aku pun slow down sikit bila sambut new year dengan asben. Tak la macam first time dulu, berkobar-kobar dalam keanehan. Asben lak consider gak dengan perasaan aku yang berkobar tunggu countdown. So, dia teman aku je la countdown tu, takde la tidur macam first time dulu. Pastu tengok bunga api yang meletup-letup belah langit KLCC ke, The Curve ke, orait la. Taklah aku terkebil-kebil tengok jarum jam lalu kul 12 malam, tapi asben bedengkur sebelah kui kui kui...
Kali ni, asben masih di India, berjihad mencari rezeki untuk keluarga. Aku dan anak-anak masih dalam mood umah parents yang berkrismas lagi, dan sekarang tengah tunggu nak new year pulak. Teringat Along, anak buah asben yang belajar di US. Entah macam mana culture shock yang kena dia terima di sana. Hari tu tengok dalam facebook dia gambar Along dengan kostum sambut Halloween... banyak benda baru yang dia kena adjust...
Khabarnya asben nak balik sini 15 Januari nanti... alhamdulillah...sayu gak tak dapat sambut new year sama-sama, tapi asben tak ralat sangat kot, sebab dia bukan dari background yang menyambutnya hehehe...lagipun aku nak biasakan diri tak sambut benda-benda gini, cukuplah Eid Fitri dan Eid Adha. Lainlah kalu duduk kat umah parents, memang kena join, takkan la nak buat hal sendiri. Tapi, bila Awal Muharram tu aku ajak-ajak jugak wish dia Maal Hijrah hehehe...

2 comments:

  1. You are doing a great job I liked reading you blog and I loved keep on the good work on I don’t know if I have said it already or not but great wok tack care thank you

    ReplyDelete