Sunday, April 11, 2010

Redang hanya untuk orang kayess???

Ada jugak aku terdengar hal ni di berita di tv, tapi tak detail sgt isunya. No more pembinaan chalet di Redang. Aku sebagai pro-mothernature ni setuju sangat, supaya keindahan Redang tidak musnah oleh pelancongan.

However, Paper Mingguan MStar hari ni keluar artikel tentang Redang akan hanya eksklusif untuk orang kaya sahaja. Hah???

Berikut antara beberapa petikan tersebut;
"...penulis sedang bercakap mengenai keputusan Kerajaan Terengganu Khamis lalu untuk menjadikan Pulau Redang sebagai "getaway exclusively for the rich and famous only" - dalam erti kata yang lain, tidak lama lagi Redang hanya dikhaskan untuk si kaya dan popular sahaja.
... Menteri Besar, Datuk Ahmad Said ketika mengumumkn keputusan baru kerajaan negeri itu turut menyatakan bahawa mulai sekarang, mereka tidak akan meluluskan lagi sebarang permohonan pembinaan chalet di pulau tersebut sbelaiknya hanya akan membenarkan pembinaan hotel bertaraf lima bintang ke atas.
..."Ini adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan kehidupan marin dan juga pemusnahan alam sekitar di pulau ini" .
...sesetengah penginapan bajet di pulau itu tidak mempunyai sistem kumbahan yang sempurna dan menyalurkan sisa kumbahan terus ke dalam laut dan ini telah memusnahkan kehidupan marin dan terumbu karang Pulau Redang.
...hujah Ahmad Said pada satu sudut ada benarnya tetapi pastinya ada jalan lain boleh diambil untuk mengatasi masalah pencemaran alam sekitar di Redang daripada mengambil pendirian untuk menjadikan pulau itu sebagai pulau untuk si kaya dan popular sahaja.
...hak orang biasa untuk menjejakkan kaki ke pulau itu juga perlu diambil kira."

Waaa...sedihnya. Macam yang berlaku pada pendakian Gunung Kinabalu, hanya melalui resort yang terpilih baru dapat naik, tak boleh senang-senang macam dahulu.

Aku tak percaya hanya ini satu-satunya jalan. Dan aku pun tak percaya orang-orang kaya dan eksklusif ni sahaja yang boleh menikmati keindahan Redang, sedangkan golongan mereka juga turut bertanggungjawab dalam kemusnahan alam. Bagaimana kalau yang kaya itu adalah seorang yang bertanggungjawab dalam pembalakan haram? Bagaimana kalau yang popular itu pakai baju bulu harimau ke, bulu musang spesis terancam ke?Tak aci sungguh. Bagaimana pula kalau yang "rich and famous" ni buat parti-parti yang membazir di Redang, yang kadar pencemarannya sama je dengan sejumlah pelancong golongan sederhana yang setakat nak snorkel2 aje?

Bagaimana kalau akitivis alam sekitar yang bermati-matian mempertahankan alam sekitar, keluar masuk hutan, laut, gunung, gua untuk buat kajian bagi pemuliharaan alam sekitar, tetapi dinafikan haknya untuk menikmati keindahan alam yang diperjuangkannya? Chewahhh hujah-hujah aku ni...

Niat kerajaan Terengganu mungkin nak hadkan kemasukan pelancong bagi mengelakkan pencemaran dan pada masa yang sama mengaut untung daripada keindahan Redang. Aku setuju la dengan kenyataan "eksklusif" tu, tapi "for rich and famous" yang aku tak berapa setuju.

Kerajaan Terengganu boleh menghadkan bilangan pelancong untuk mengurangkan jumlah pencemaran, jadi eksklusif la. Caranya boleh pelbagai cara, macam di Kuala Gandah, nak mandi dengan gajah tu macam eksklusif sebab ada had bilangan. Kalau tiada pemantauan dan penguatkuasaan serta sikap amanah, hotel dan chalet 5, 6, 7 bintang sekalipun boleh buang kumbahan dalam laut sebab boleh jimat kos.

Tapi bila untuk "rich and famous" ni, lain macam je bunyinya. Macam tak ikhlas je nak jaga alam sekitar.

Lagi satu, lambat sikitla list no. 10 aku nak tercapai. Kena geng dengan kerabat dan VVIP kot, baru leh tercapai list no. 10 aku hehehe....

No comments:

Post a Comment