Sunday, October 11, 2009

Aku, Syawal dan Facebook...

Tentang aku...baru dapat online malam ni. Husband bawak broadband gi outstation di Kerteh, Terengganu selama 10 hari. Maka, aku duduk la di rumah main polis sentri (or police and thief?) dengan anak-anak di rumah, dan sepi dari komunikasi tanpa batasan ini...
Tentang Syawal...yakni bulan Syawal...baru tadi memenuhi undangan rumah terbuka bapa saudara husband di Gombak. Baru tadi juga aku dapat hubungi kakak angkat untuk mengucapkan selamat hari raya. Dua handphone, dua-dua rosak. Maka, aku bergantung dengan internet dan telefon faks umah aje la nak hubungi insan-insan di luar sana. Aku belum ganti lagi puasa yang perlu diganti. (*Nota peringatan untuk diri sendiri, kena ganti 5 hari puasa tahun ini. Fidyah tahun lepas 2 hari tak bayar lagi...whoaaa...hutang...). Mana lagi la nak puasa enam yang seperti puasa setahun itu huhuhu...
Bulan Syawal ni macam result segera bagaimana prestasi puasa Ramadhan yang baru lepas. Pass with flying colours ke tak, or sekadar pass sahaja...atau fail sama sekali? Fail dalam erti kata balik ke tabiat lama dengan beraja di mata bersultan di hati??? Hawa nafsu semata? Mana iman, mana takwa? Cewahhhh...
Result aku? Biasa-biasa saja, tapi sejujurnya aku dapat rasakan pass la, walaupun tak cemerlang. Alhamdulilah...semoga prestasi dapat dikekalkan dan berusaha agar lebih baik lagi pada masa akan datang...Ameen...
Dan tentang Facebook...aku dah lama mengelak nak join facebook ni. Fenomena friendster, facebook meledak, aku tak ambil pusing. Mungkin sebab aku nak hibernate, bertapa, menyendiri, low-profile dan sewaktu dengannya. Tapi, Syawal ini menyedarkan aku akan kepentingan menyambung silaturrahim, maka aku memberanikan diri search friends, walaupun ragu-ragu (nak menetapkan status low profile la kunun). Lagipun, sebenarnya lebih kepada nak main FarmVille kat Facebook tu, macam best je aku tengok husband bercucuk tanam tapi takde hasil nyata, hasil maya je huhuh... dan akhirnya aku end up chat dengan friends berjam jugak adehh...jangan aku lalai sudah...

No comments:

Post a Comment