Tuesday, October 20, 2009

Cinta Lelaki vs Cinta Perempuan...

Hmmm...tetiba rasa nak post tentang topik ni. Topik ini timbul daripada buku yang baru aku baca balik hari ini, hasil tulisan Abdullah Hassan dan Ainon Mohd. yang berjudul Komunikasi Intim (diterbitkan oleh PTS Publications, harga SM RM 13, SS RM 16). Buku ini diberi oleh kakak angkatku pada 2005 semasa aku datang ke KL sini untuk temuduga kerja di Cheras.
Seperti biasa, aku suka baca balik buku-buku yang dah lama tidak dibaca, diulang-ulang baca sampai jemu. Apabila dah lama dan hilang jemu, aku akan baca semula buku-buku tersebut. Termasuk la buku ini, entah berapa kali dah aku ulang membacanya.
Kenapa aku nak post pasal ni? Saja nak berkongsi dengan sesiapa yang berminat membaca, dan juga untuk mengingatkan diri sendiri. Aku mengambil sebahagian sahaja daripada isi kandungan buku ini untuk dikongsi dalam post ini. Bahagian-bahagian lain pula, kalau aku rajin, aku post dalam entry lain pula. Ayat-ayat seterusnya aku petik terus daripada isi kandungan buku tersebut dengan sedikit pengubahsuaian sana sini. Hanya poin-poin penting yang aku ambil. Selebihnya baca la buku tu sendiri. Ini kerana perkataan dan ayat yang digunakan sudah cukup mudah untuk kita fahami, maka aku tak mahu la mem'paraphrase' ayat-ayat tersbebut kepada ayatku sendiri, nanti lari pula pemahamannya. Macam telefon buruk pula.
Pengertian cinta
"...bagi perempuan, cinta adalah sejenis emosi... Kepada lelaki, cinta adalah suatu peristiwa, suatu kejadian, bukannya emosi."
"Kepada lelaki, sesudah bernikah, tidak ada gunanya dia mengulang-ngulang kata-kata 'cinta' kalau semata-mata untuk dibisik-bisikkan ke telinga isterinya, seperti yang dulu mungkin pernah diucapkan semasa belum berkahwin."
"Berbeza halnya dengan perempuan, sekali perempuan jatuh cinta, dia mahu terus bercakap-cakap mengenai cintanya dari masa ke masa."
Cara bercinta
"Cara wanita memupuk cinta ialah dengan menggunakan kegiatan bercakap-cakap dan berbual-bual mengenai 'cinta' itu sendiri."
"Bagi wanita, pusat cinta dan kemesraan perhubungan antara lelaki dan wanita ialah pada aktiviti bercakap-cakap dan berbincang mengenai cinta..."
"Semakin kerap dia dan pasangannya bercakap-cakap mengenai cinta mereka berdua, semakin dia berasa perhubungan mereka amat mesra."
"Cara lelaki menjalin dan memupuk perhubungan cinta dengan perempuan adalah dengan melakukan pelbagai aktiviti bersama dengan perempuan itu..."
"...bagi lelaki, apa yang berfungsi sebagai pusat cinta lelaki adalah aktiviti-aktiviti fizikal..."
"Lelaki tidak mendapat apa-apa nikmat dan kepuasan kalau hanya dengan hanya bercakap-cakap mengenai cinta dengan pasangannya disebabkan daripada kaca mata lelaki, bercakap-cakap bukan suatu aktiviti."
Aktiviti Lisan vs Aktiviti Fizikal
"Melalui aktiviti lisan perempuan berpeluang menyatakan pelbagai emosi mereka. Dengan bercakap perempuan akan mendapat kepuasan."
"Tetapi lelaki...mengucapkan cinta mereka melalui aktiviti fizikal... dengan melakukan sesuatu untuk orang yang mereka cintai, walaupun mulut mereka membisu".
"...sebenarnya lelaki dan perempuan mengingini perkara-perkara yang sama. Perkara-perkara itu ialah rasa hormat-menghormati, kasih sayang, kemesraan, kedamaian dan ketenangan. Bezanya pada cara lelaki dan perempuan mentakrifkan apa yang dikatakan kasih sayang dan kemesraan."
Komunikasi suami isteri dan bilik tidur
"Perempuan cenderung mentakrifkan kasih sayang dan kemesraan berdasarkan aktiviti komunikasi lisan dengan suami, seperti aktiviti berbual-bual, berbincang dan bergurau senda."
"Lelaki cenderung mentakrifkan maksud kasih sayang dan kemesraan berdasarkan aktiviti fizikal bersama isteri, seperti melakukan banyak seks, mencuci kereta bersama, memancing bersama, ke ladang bersama, menonton televisyen bersama..."
"Bagi lelaki seks ialah sejenis permainan dengan isteri yang boleh mendatangkan banyak kepuasan... apabila suami mengajak isteri, dia mungkin cuma ingin berkasih sayang dan bermesra-mesra dengan isteri [bukan] mahukan seks sahaja."
"Sebaliknya pula apabila perempuan mengajak suaminya duduk dan bersembang-sembang, dia ingin bermesra-mesra dengan suami, bukannya membuang-buang waktu sahaja."
Prioriti yang terbalik
"...walaupun lelaki dan perempuan mahukan perkara-perkara yang sama, prioroti mereka terbalik."
"Lelaki mengutamakan ketenangan dan kedamaian [antaranya takde leter-leter la tu]. Oleh itu mereka bekerja kuat menghindarkan sebarang konflik dengan isteri. Selepas mereka berasa tenang dan damai barulah lelaki berminat meningkatkan komunikasi."
"Sebaliknya perempuan sangat mengutamakan komunikasi. Oleh itu mereka bekerja kuat demi memperbanyakkan komunikasi dengan suami. Apabila mereka puas berkomunikasi, barulah perempuan berasa konflik akan terhindar dengan sendirinya."
"...Kalau mahu mendorong lelaki supaya suka bercakap-cakap, perempuan perlu pandai mencipta 'keadaan yang betul' [yakni takde leter-leter, rungut-rungut, relaks je] ".
owwhhh...
Maka, kalau mahu mendorong perempuan terlibat dalam aktiviti fizikal yang menyeronokkan, lelaki perlu memberikan kemesraan dan kepuasan lisan kepada perempuan.
Perempuan apabila nak bercakap tu slow-slow, tenang, relaks. Lelaki pula kena belajar peka apabila isteri bercakap. Jangan buat tak tau sampai tahap membebel baru nak sakit kepala. Pendek kata, peranan kedua-duanya la...
Rumusan, kalau nak perkahwinan aman damai mesra sentiasa, dua-dua kena belajar memahami keinginan bercinta masing-masing. Tak guna kalau salah seorang tak nak mengalah. Nak puas seorang je. Kalau menang pun, ibarat menang sorak kampung tergadai. Kalau dua-dua tolak ansur, dua-dua puas dengan kehendak bercinta masing-masing, bayangkanlah betapa mesra dan bahagianyaaa....

No comments:

Post a Comment