Tuesday, October 13, 2009

Tentang Acha, Acheh dan Temuduga Kerja...

Tentang Acha...anak sulung yang kini hampir masuk umur 2 tahun 3 bulan sudah mula bercakap agak banyak la dalam seminggu dua ni. Ada ayat yang boleh difahami, selebihnya hanya dia dan Allah yang tahu. Jika dibandingkan dengan sepupu-sepupunya yang sebaya, aku tak nafikan perkembangan bahasa Acha agak perlahan. Mungkin sebab dia didedahkan dengan banyak bahasa pada satu-satu masa. Kata sepupu aku yang mengambil jurusan perguruan bahasa Inggeris, lambat bercakap adalah perkara biasa bagi kanak-kanak yang didedahkan dengan bahasa percakapan di rumah lebih daripada satu bahasa. Aku takde masalah dengan hal ni, cuma kesian kadang-kadang Acha marah kalau aku dan papanya tak paham apa dia cakap. Jelas komunikasi kami tidak berkesan. Kadang-kadang aku 'tersilap' memarahinya gara-gara tak paham apa yang dia mahukan, kemudian mengamuk-ngamuk apabila mama dan papanya tak paham. Paling naya sekali adik dia, Acheh, yang blur aje.
Bahasa Acha sekarang :-
Adam Mayik - si adik, Adam Maliqk
Air atu - segala jenis air minum, termasuk air sungai, kolam, laut, kecuali susu botol dia
aucak - bukak
tcutcuk - tutup
madji - mandi
badjin - bantal / baring
mamam - makan
ayam - lauk ayam dan juga ikan, telur, daging...
Yam - panggilan kepada aku, mamanya, ikut papanya panggil Ayang
Bam - panggilan kepada papa, ikut aku panggil Abang
Papa - panggil papa apabila manja
Mama - panggil aku apabila manja
hasyuk - makanan minuman panas
hasyik - nasik
hasyut - kasut dan selipar
iyaci - berak, nak mintak tolong cebok
shiyaci - kencing, pampers penuh, mintak tukar
Tapi pada masa yang sama aku perasan Acha mempunyai kepintaran kinestatik (pada pendapat aku la). Kalau ada orang menari-nari dalam tv tu, cepat dia dapat mengikut. Paling dia asyik ialah tarian zapin. Tangannya boleh dikatakan lembut la bagi peringkat umurnya, jika dibandingkan dengan sepupunya yang lain, yang goyang-goyang badan aje apabila dengar lagu. Acha siap ada step naik turun tangan, pusing badan, step dua ke depan, dua ke belakang, ada pause untuk hayun tangan, jari jemari gerak-gerak. Nenek dan ibu saudaranya di kampung pun perasan dengan kelebihan yang satu ni. Papa Acha cakap, mungkin ambil darah belah aku, ada seni dan muzik sikit. Kalau belah dia, husband sendiri kata takde seni langsung huhuhu...
Acheh pula dalam seminggu ni dah galak merangkak. Makin busy la aku main police and thief dengan anak-anak. Memang super aktif, tahap ultimatum. Tidur malam pun lewat daripada biasa, excited dapat merangkak agaknya. Jika sebelum ni dia banyak menggunakan deria lidahnya untuk testing objek depan mata, kali ni dah berkembang ke tapak tangan dan jari. Acheh akan pegang dan ramas-ramas objek tersebut. Dah puas pegang, baru masuk mulut. Ada la terjumpa biji bunga kering dan stirofom bean yang 'diberakkan' dalam pampers...adehhh... Jika si kakak kena banyak main psikologi dah, si adik pula kena marathon satu rumah. Tempat favourite Acheh ialah dapur, bilik mandi dan beranda. Apapun, alhamdulillah...
Temuduga kerja...husband tiba-tiba bawa surat hadir temuduga SPA di Putrajaya Khamis ini. Jawatan Jururawat, dan juga Pengajar Jururawat. Ehhh! Aku takde mintak pun Pengajar Jururawat masa isi borang tu. Mungkin diorang tengok pengalaman kerja kot, dulu jadi junior lecturer cum tutor cum clinical instructor (rencam tau...). Alamak! Rasa terkejut, sebab boleh dikata tahap keyakinan tu dah sangat banyak berkurangan. Gerun tenuk dah aku ni. Libang libu macam gajah bunting nak beranak. Adehhh...
Dah dua tahun jadi YBhg Puan Suri Rumah ni, rasa berkarat juga nak kembali bekerja. Cehhh..baru nak interview, entah dapat entah tidak...kuang kuang kuang... Tapi husband sokong habih la aku mintak kerja ngan gomen ni. Sebelum ni cuba jugak minta kerja dalam sektor swasta, tapi samada memang tak dapat atau dapat tapi terpaksa reject sebab bakal majikan tu nak hantar gi negeri-negeri lain. Aduhaiii...memang takde rezeki la, dah la husband tak approve kalau asyik kena out of town ni, atau bahasa orang kita, outstesen. Apabila aku saja-saja mintak kerja kat oversea, dapat pulak, husband pun approve (Ireland approve, Saudi Arabia tak approve pulak). Prospek dapatkan pengalaman negara orang dan untuk English anak-anak, katanya. Cuma aku yang tak ready lagi...semangat tu ada huhuhu...
Doakan aku kawan-kawan, jangan pengsan semasa interview nanti hehehe...Ameen... Andai rezeki aku, dapat la. Tapi kena usaha yang terbaik juga interview nanti. Kalau takde rezeki, takpe jugak, ada plan yang lebih baik untuk aku daripada-Nya la tu. Chaiyok!

No comments:

Post a Comment