Friday, October 16, 2009

Pasca temuduga...

...letihnya...
...setelah mengemaskini resume, sijil-sijil dan dokumen berkaitan yang diperlukan, sambil berperang dengan anak-anak yang sibuk nak main beras, nak conteng dan keronyok salinan fotostat dokumen yang telah disahkan...huhhhh pendek kata life has never been the same, kata orang speaking nih...
Semalam temuduga SPA di Putrajaya, alhamdulillah aku tak pengsan... Macam biasa aku membebel dan melalut banyak, tapi aku harap penemuduga-penemuduga tu dapat melihat satu dua sisi kelebihanku di sebalik sisi-sisi dan ngomel-ngomel yang amat banyak. Pertama kali temuduga jawatan gomen ni, libang libu...nervous tul... Tapi pada masa yang sama aku agak tenang, sebab jika berjaya, alahamdulillah...jika tidak, aku redha (mungkin sedih juga, aku insan biasa je), ada la bahagian yang lebih baik disimpan untukku olehNya, cuma perlu usaha lagi untuk mencari.
Bertolak sebelum masuk waktu subuh lagi menuju ke Putrajaya melalui Lebuhraya Damansara Puchong. Kira-kira 45 minit perjalanan. Semasa lalu surau di kawasan kediaman, terdengar la azan subuh berkumandang. Husband memandu, Acha, yang sulung baring di tempat duduk belakang, manakala aku pula meriba Acheh, si adik. Kedua-duanya mamai lagi. Agaknya mereka ingat nak balik kampung kot, sebab hari tu balik raya sangkut traffic jam sepanjang perjalanan dari KL ke tol Bentong Lebuhraya Karak dan Lebuhraya Pantai Timur. Jalan berderet-deret. Tengok depan lautan merah lampu kereta, toleh belakang macam tengok banyak mata mengekori huhuhu... Perjalanan ke Temerloh selama sejam setengah menjadi hampir enam jam.
Berbalik ke topik asal...
Sampai di rumah sepupu, Bis, yang bekerja di Putrajaya pada jam 6.20 pagi.. Boleh la minta tolong dia sahkan mana-mana salinan yang belum disahkan. Borak sambil-sambil tengok anak Bis yang baru berumur hampir lima bulan, comel sangat. Pagi benar bangun dah menghantar mak ayahnya bekerja. Ibu mertua Bis pun ada sama untuk menjaga si cucu ni. Selepas solat subuh, tanpa berlengah-lengah lagi terus menuju ke destinasi yeah...yeah... (macam lagu Siti), Bis pun membantu la tunjuk jalan, husband memandu mengekor belakang kereta mereka. Sambil tu menikmati panorama Putrajaya yang jammed juga dengan kereta, masing-masing berderet ke tempat kerja. Memang cantik dan tersusun la Putrajaya ni. Tabik la dengan visi dan ilham Putrajaya oleh mantan Perdana Menteri kita, Tun Dr. Mahathir.
Tiba di bangunan kawasan JPA dan SPA, aku pun ready-ready la. Pakai kasut yang dah lama duduk dalam kabinet semenjak berhenti kerja. Lusuh pun ada. Lantak la, pakai apa yang ada. Mujur la Bis nak teman sampai tempat pendaftaran, sebab husband tak boleh nak ikut. Nak cari tempat tu sorang-sorang, macam takut tersesat. Yelah, dah nama nervous. Kalau husband ikut, anak-anak kena gendong sekali. Alahai lucunya bawa anak tempat temuduga dengan muka mereka pun mamai-mamai lagi , air liur basi, susu kering kat pipi huhuhu...
Aku orang kedua yang sampai. Lepas daftar di kaunter depan, dapat nombor giliran. Giliran nombor dua la, sistem siapa dulu sampai. Okay la, aku pun nak cepat, kesian husband nak layan askar-askar kecil berdaulat yang pergi berehat di rumah sepupu. Nak tunggu dalam kereta memang tak larat la. Dengarnya dalam 200 lebih je calon jawatan ni seluruh Malaysia. Bis kata sikit betul, sebab kalau jawatan lain memang ribu-ribu, puluh-puluh ribu. Orait la, kira jawatan ni demand la juga. Temuduga di Putrajaya ni pun dalam lebih kurang 20 orang je. Wahhh...tengok-tengok rupanya ramai jugak ex-Unimas yang datang. Borak-borak la, ada yang sama batch, ada yang junior. Ada juga lain-lain dari UKM, yang sedang berkhidmat dalam jawatan tapi memohon jawatan lain. Alhamdulillah, lega...takde la stress sangat...
0902...sampai la giliran aku..masuk. Ucap selamat dan salam, bagi sijil dan dokumen yang diperlukan dan berdiri, tunggu diorang suruh duduk. Ada dua orang penemuduga, sorang lelaki dan sorang wanita. Yang lelaki tu macam bukan dari area nursing, mungkin dari Bahagian Sumber Manusia. Yang wanita tu memang nursing la. Mula-mula yang lelaki tu tanya, macam-macam la. Latar belakang, perkembangan semasa, sejarah nursing, pengasas modern nursing, sejarah Crimean War, menteri-menteri Melanau dari Sarawak... Mana yang aku reti aku jawab la, mana yang blur-blur tu, aku blur jugak la... "Cerita pengalaman anda adjust life di Semenanjung dalam English", tanya si lelaki. Bah! Terkedu aku. Kalau tulis boleh adjust lagi, ni bercakap ni aku gagap sikit. Maka, aku jawab la itik serati itik jawa kuang kuang kuang....
Beralih ke bahagian wanita itu pula, alhamdulillah la memang bidang aku, aku jawab la apa yang aku rasa...kenapa nak kerja nursing, kenapa nak jawatan mengajar, seronok ke mengajar dan mendidik pelatih nurse... Alhamdulillah, hikmah pelbagai sebelum ini mengajar aku banyak benda. Aku berharap la dapat kerja di tempat yang sama idea dan value kepada aku iaitu berkhidmat untuk negara (chewahhh), bukan untuk duit dan pangkat mahupun nama semata-mata. Dan, jauh di sudut hatiku, aku ada ilmu dan rugi jika aku tak amalkan. Aku ada ilmu, rugi jika tidak dikongsikan. Dan aku tidak mahu menjadi manusia yang sia-sia kepada umat (chewahhh), maka Allah memberi jalan. Harap aku dapat mengimbangi antara menjadi isteri, ibu dan khidmat masyarakat. Niat dari sudut terdalam hatiku, agar jadi manusia yang bermanfaat kepada masyarakat, bukan kepada diri sendiri sahaja. InsyaAllah... tapi kalau aku tak dapat kerja ni, aku redha. Allah taknak aku merosakkan diri sendiri dan masyarakat kot. Wallahualam...
Usai sudah...lega...call husband mari ambil...meh makan-makan celebrate. Ronda-ronda Putrajaya cari tempat makan kata Dataran Putrajaya..alamak renovate la pulak... Lapar nih! Cari Restoran Selero Nogori di Kelana Jaya, nak makan nasi padang, minang. Alamak, tempat lama tutup pulak. Malas nak cari tempat baru. Takde rezeki, balik umah la...singgah Pizza Hut, makan...husband ikut je, walaupun tak minat sangat makan pizza nih...
Alhamdulillah...semoga diberkati jua hendaknya...

2 comments: