Friday, July 9, 2010

Directions in Education (Part 1)

Cehhh...serius bunyinya entry aku kali ni...malas la nak cerita pasal World Cup kali ni, team aku Germany dah kalah dah lawan Spain...takde mood nak borak pasal World Cup dah...

By the way (bak kata orang zaman sekarang), kete baru aku tu aku kasik nama Paul Jabulani, sempena mengingati beli kete dalam sibuk-sibuk nak World Cup. Paul tu dapat dari nama the famous Paul the Octopus tu la, Jabulani tu nama bola yang kontroversi kali ni, siap NASA buat research aerodinamik lagi (ehhh...betul ke fakta aku ni? kalu tak silap laaa....)

Hmmm...macam biasa mukadimah tu mesti nak mengarut dulu, baru nak masuk cerita sebenar hehe...

oh, by the way, sekarang ni rehat hours, orang lain gi keluar makan rehat dan jalan-jalan (yang lelaki gi semayang Jumaat), aku decide nak stay kat opis sambil memikir isu ni yang berkaitan dengan kerja, sekadar reflection...takde ngelat ye...

Lama dah tak update blog, sibuk betul dengan lesson plan. Kalu tak tau apa kebendannya lesson plan tu, aku sendiri pun baru nak menghayati. Lesson plan tu secara ringkasnya pelan untuk mengajar. Nak mengajar kena ada pelan, rancangan, bukan syok-syok sendiri nak cakap apa pada student. Kena ikut kurikulum. Kurikulum tu apa? Sukatan pelajaran diorang la, supaya nanti nak exam kita tau la nak tanya student tu apa, takde la buat soklan exam syok-syok sendiri, tak tau student tu ada belajar ke tak, atau iktu tahap dorang ke tak. Kalu tak, student diploma bagi soklan tahap Master, naya bebudak tu.

Tajuk di atas ni aku dapat daripada kursus metodologi pengajaran (nak mengajar pun kena ada teknik) yang aku hadiri dulu sewaktu kerja di sebuah institusi swasta yang terkenal, yang iklannya masuk tv, siap taja jam masuk waktu berita lagi...rahsia...Speaker yang menyampaikan topik ni pada masa itu berpangkat Datuk (time tu kerja kat situ hi hi bye bye je dengan Datuk Datin, tak terasa sangat ada kasta, "aku senior", "aku pangkat besar"...boleh tegur mesra lagi huhuhu sekadar renungan untuk aku yang takde pangkat apa-apa ---> total achievement is noble ignorance dan gain respect by respect, not by fear)

Yang bagusnya, perkara ni aku dengar tahun 2006, tapi tak sangka aku akan kembali memikirkannya pada hari ini. Komen? Kritik? Entahlah, sekadar untuk reflection aku je dalam blog ni...

Slide powerpoint yang dicetak masih aku simpan lagi, nasib baik la, boleh aku buat reference. Antara isu dalam topik hala tuju pendidikan ialah (mohon rujukan ye Datuk);
1. From mass approach to individualised diagnosis & teaching
2. From reciting & listening to participation
3. From 'ivory tower' to community's problem & consumer's need
4. From 'negative attitude to youths' & students to developing individual & unique potential.
5. From cynicism in educational technology to effective utilisation of appropriate media.
6. From meeting rigid requirement to meaningful evaluation.
7. From education based on administration requirement to greater creativity.
8. From fixed system of teaching to flexible & differentiated approach.

itu aje dulu...esok-esok hari cuti aku sambung...nak sambung kerja yang masih berlambak (ayat cover line) hehehe...

P/s: betul..aku risau jugak makan gaji buta kalau tak buat kerja yang sepatutnya time kerja, syubhat tau gaji kita makan tu,pastu beli susu anak-anak pulak, beli cikedis, kopok ikan, coklat cadbury, duit minyak pegi kfc...time rehat ni aku nak cover la mana-mana masa aku ter"mengelat" hehehe

No comments:

Post a Comment