Wednesday, November 3, 2010

Please do not wish me anymore birthday...

pada tahun-tahun mendatang...itupun kalau diizinkan Allah, masih hidup sampai tahun depan dan tahun-tahun seterusnya...

Apapun, terima kasih kepada semua yang wish, aku sangat hargai. Mungkin ini tahun terakhir aku excited dengan birthday wishes. Azam umur 30 dan seterusnya ialah, "1 November is just like any other day. I should just thank my mum for giving me birth."

Walaupun rasa seronok dan diingati apabila mendapat birthday wishes, tapi aku dah mula agak fobia dengan 1 November.

Bukannya aku tak suka makin tua, cuma aku tak nak hari itu berlalu dengan frustration. Sedari tahun ini aku perasan, aku dah tak menaruh sebarang expectation or thought for celebration or surprises or any present, aku cuma berharap 1 November berlalu dengan tiada apa-apa perkara yang tidak ingin diingati. Lebih baik ia adalah sesuatu yang biasa-biasa sahaja daripada diingati tapi penuh dengan kenangan buruk yang menghantui tahun-tahun akan datang. Sebab itu aku sendiri pun rasa kelakar dan terkejut dengan perasaan sendiri. Terdetik juga bimbang, kot-kot aku ni mula 'membiuskan' perasaan aku sendiri supaya tidak berasa apa-apa lagi, yang penting untuk mengelakkan further hurt. Jangan sampai hilang perasaan cinta sudah hehehe...

Sound merajuk? Entah la, maybe, maybe not. Tetapi menerima perubahan yang mendadak dalam hidup dalam keadaan tidak dijangkakan, adakalanya membuatkan aku perlu rasa betul-betul kena adjust denga perubahan tersebut. Dan sekarang aku sudah mula sedikit sebanyak mencapai tahap adjustment tersebut. InsyaAllah, lama-kelamaan aku akan ada daya tahan terhadap kebiasaan dari kecil tu, dan berharap kebiasaan baru kali ini akan tahan lama.

Maybe anak-anak pun aku akan tidak sambut birthday mereka sebaik sahaja mereka baligh. Sebab lebih baik mereka rasa biasa-biasa saja tentang birthday, daripada merasakan tarikh itu istimewa tapi jika spoil, sangat menghantui perasaan. Sambut masa kecil-kecil sahaja, sekadar untuk menggembirakan zaman kanak-kanak mereka. Sebab aku ingat semasa kecik-kecik dahulu, birthday adalah sesuatu yang sangat special untuk diri. Biarlah zaman kanak-kanak adalah penuh keriangan, zaman remaja mereka perlu belajar terima hakikat bahawa pada masa akan datang, dewasa, berkahwin dan tua, birthday hanyalah hari yang biasa sahaja.

Sebenarnya, aku lebih suka umur meningkat. I just cannot wait to gain autonomy in my own life. And I hope maturity and wisdom will follow with my age, not merely bigger number.

1 comment:

  1. moge akak dan keluarge sentiase diberikan kesihatan yang baik.sentiase dalam rahmat dan mardhatillah-NYA.enjoy kerje sokmo ^_". teruskan menulis ye

    ReplyDelete