Thursday, August 6, 2009

Kisah 'barang panas'

Tadi aku menonton Blooger Boy yang ditayangkan di 8tv lakonan Qi. Pertama kali sebenarnya aku menonton satu episod seluruhnya pada kali ini. Tajuk episod kali ni macam best je, 'Demi dia'. Lagipun, kat chanel lain dah takde yang menarik sangat. Biasanya clash dengan Seram Keliwon tv3, tapi dah abis last week. Seram TV3 minggu ni dah start yang baru. Nak sambung yang banyak episod ni aku malas, tak macam Keliwon, cerita pendek-pendek.
Alkisahnya Blogger Boy minggu ni tentang Budi (lakonan Qi) ni sibuk la mencari kamera Nina (gadis idaman yang diminati diam-diam) yang kena copet. Yang sedihnya sebab memori kad kamera tu yang penting - periuk nasi Nina. Aku paham sangat. Dulu aku pernah hilang handphone masa kerja dulu. Siap iklan lagi sape pulangkan balik handphone tu dengan simkad sekali aku kasi RM100. Kalu taknak bagi handphone pun takpe, janji simkad dapat balik. Punya susah hati. Syukurlah dijumpai semula dengan handphonenya sekali.
Balik kepada cerita di atas, Budi ni ada la kawan yang ada kenalan yang tau pasal connection orang barang hilang akibat kecurian - aka barang panas. Dipendekkan cerita, Budi dapat balik la kamera dengan memory cardnya sekali setelah menang pertaruhan melawan ketua samseng yang merupakan dalang kepada kecurian kamera di kawasan tersebut. Agaknya begini la 'dunia' di sebelah satu lagi yang kita tak tau.
Episod kali ni mengingatkan aku pada satu kejadian pada awal-awal tahun aku pindah ke KL. Tak tau ape benda pun kat KL ni, nak kata culture shock tu pun boleh jugak, sebab yang pertama aku rasa kat KL ialah betapa rapuh dan tidak bernilainya nyawa kita manusia di tengah-tengah manusia yang sesak dan sibuk. Macam bila-bila masa je maruah hatta nyawa kita dibuang dalam longkang. Memang macam masuk rancangan Survivor je. Mujur ada kakak angkat, orang jati KL yang amat menolong aku beradaptasi dalam dunia yang boleh buat aku paranoid sentiasa.
Nak jadi cerita, aku dengan suami berjalan-jalan la kat Jalan TAR. Pastu on the way nak gi kereta nak balik rumah dah, tiba-tiba ada sorang mamat ni approach kitorang. Mata dia melilau sana sini sambil tangan memegang satu beg yang berisi satu benda. Dia panggil la suami aku, offer nak jual satu barang. Aku perati dia semacam je - berair mata dan hidung, mat kuyu, cengkung merah, tengok sana sini macam buat salah. Suami aku relaks je. Aku macam biasa la, tak tanya on the spot, tunggu dah setel baru tanya. Suami jenguk la apa barang yang dia jual, pastu geleng-geleng kepala. Mamat tu pujuk-pujuk lagi, jual RM200 katanya. Aku macam orang mengong je, tak tau apa-apa, naif la katakan. Rasanya masa tu kalau ada orang jual pil dadah kat aku pun aku ingat orang jual gula batu je huhuhu...
Suami tolak dengan cepat dan baik dan penuh relaks. Aku gelabah dah sebab pelik. Mamat tu pun pegi la cari klien lain. Dekat nak sampai kat keta, aku pun tanya suami. Suami kata 'barang panas'. Apa bendanya tu aku tak paham. Suami pun tak explain lebih, aku tak tanya lebih. Dia ingat aku tau la kot. Masuk dalam keta, suami bagitau yang kalau dia tawar nak beli pada harga RM50 mungkin mamat tu sanggup kalau dah desperate sangat. Aku pun pelik la, siap tanya kenapa. Suami gelak je, dia kata lebih kurang gini la, "pasal tu orang kat barang panas sebab barang curi. Doktor la tu kot." Aku makin naik pelik, doktor apenye. Aduhai, biul sungguh, maksud suami mat pit la. Mat pit tu ape benda? Adeyaiii...lama jugak la kepala blur aku ni nak paham benda-benda street gini.
Begitu la alkisahnya...

No comments:

Post a Comment