Monday, August 31, 2009

Ramadhan: aku refleksi dan koreksi diri

Ramadhan datang lagi. Aku menunggu Ramadhan, dalam suka dan bimbang. Suka sebab Ramadhan bulan penuh berkah, bimbang sebab bagi orang macam aku ni...hehehe kena puasa sebulan. Puasa aje insyaAllah tak ada apa macam tahun-tahun sudah, tapi mengenangkan askar-askar dah bertambah jadi dua dan tenaga diorang pun pada tahap lasak yang amat...adoiii...kena zikir banyak bagi jangan letih hehehe...
Tapi apabila dah dapat momentum berpuasa tu taklah teruk sangat, nak start enjin tu payah sikit. Malah bila berpuasa ni nikmatnya lebih berbanding bulan-bulan lain sebab sepanjang masa baik siang, lebih-lebih lagi malam time sunyi sepi orang dah pakat tidur, syahdunya lain sikit. Perasaan pun sentiasa berjaga-jaga dan selalu rasa takut tak sempat mengejar Ramadhan, takut tiba-tiba Syawal menjelma dan rasa tidak puas lagi menikmati Ramadhan. Tak tahulah kenapa. Lagipun, aku sentimental sangat sebab dalam bulan puasa jugalah dulu aku memeluk Islam (tapi tak dinafikan hidayah tu awal lagi, tinggal berani atau tidak je), pada sehari sebelum Nuzul Al-Quran, hari kematian Allahyarham Datin Seri Endon (tahun 2005 le tu, aku baru lagi ni)...
Aku sangat menantikan Ramadhan setiap tahun, walaupun tidak membuat persediaan puasa ganti atau sunat ke, solat sunat ke dari Rejab dan Syaaban. Tapi masuk je Rejab, aku buat countdown dah. Tak tau la kenapa. Nak kata aku ni alim, memang la tidak. Tapi bagi aku, inilah peluang terbaik untuk aku refleksi dan koreksi diri, memohon ampun banyak-banyak atas dosa baik kecil apatah lagi besar, sengaja dan tidak, yang ingat dan yang dah lupa, yang terlepas, kerana jahil, lalai atau cuai...
Semua ini untuk bekalan penetapan iman untuk setahun akan datang, dan sebaik-baiknya dapat bertahan lebih lama daripada itu supaya Ramadhan akan datang lagi dapatla aku menguatkan lagi apa yang ada, takde la kes terkial-kial nak 'warm up' iman ni balik (yelah, kot-kot Ramadhan ni yang terakhir, takleh alpa). Bukan la bulan lain tu tak boleh buat, tapi Ramadhan ni lain sikit, aku sangat mengharapkan Ramadhan, mengharap sedikit cebisan rahmat yang melimpah pada bulan mulia ini untuk aku ni yang serba kurang dan banyak kelemahan, ilmu agama pun tohor, mengaji pun tak tau lagi, hafal surah baru tujuh surah pendek, Asma ul-Husna pun tak hafal lagi huhuhu...kalau takde Ramadhan, dengan iman yang masih tahap bayi baru lahir, aku takut la nak membayangkan andai iman aku jadi makin nipis dan menghilang...jadi Ramadhan la harapan untuk orang tahap awam semacam aku ni nak mengupgrade tahap iman dan takwa, melatih diri untuk lebih istiqamah, supaya bateri iman aku tahan lebih lama daripada sebelumnya...dan seterusnya aku mengharapkan Ramadhan akan datang lagi (insyaAllah kalau ajal belum menjemput) untuk mengecas bateri lebih lagi... Yelah, jangankan soal ikhlas kepada Allah, soal rukun Islam pun tak kukuh lagi, tauhid, akidah pun goyang lagi...
Rukun Islam pertama rasanya orait dah.
Tapi kena berjaga-jaga juga.
Jangan terpedaya dengan syirik yang kabur pula, rosak le syahadah...
Rukun kedua pula.
Daripada solat terkantoi-kantoi, nak kena latih dapat full lima.
Dah dapat full lima, nak kena latih bersegera waktunya.
Sebab meringankan solat itu pun dosa juga, neraka Wail jawabnya.
Rukun ketiga, puasa...alhamdulillah...
Tapi kena latih juga agar tak la pada tahap puasa awam saja.
Taklah setakat tahan lapar dahaga sahaja.
Mudah-mudahan sampai tahap dapat latih pancaindera lain-lain juga.
Zakat pula...
Mudah-mudahan urusan ini Allah permudahkan aku nak menguruskannya
Tinggal nak usaha lebih sikit lagi.
Haji pula...
InsyaAllah, aku menunggu jemputan Allah...
Jadi, bak kata lagu Man Bai...
Ku mengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna...

No comments:

Post a Comment