Tuesday, September 8, 2009

Bazram... (Part 1)

Biasanya kita dengar orang sebut 'pasar Ramadhan' atau 'bazaar Ramadhan'. Kalau dalam istilah singkat, dalam chatting channel astro@15 misalnya, chatters sebut 'param'. Tapi aku dan husband, sebut bazram hehehe...
Bulan Ramadhan kali ini, aku sudah mengunjungi tiga bazram, yakni di Kg. Sg. Penchala, TTDI, dan Stadium Shah Alam. Tiap tahun pun begini. Sekitar kawasan umah pun ada juga, tapi tak pernah pergi tengok, sekadar tunggu dalam kereta sementara husband pergi membeli sedikit juadah.
Antara ketiga-tiga bazram yang aku dah pergi tahun ni, TTDI la yang paling hollywood. Tak tau la kenapa, adakah disebabkan lokasinya di TTDI, yakni kawasan perumahan yang dikira elit la, atau kerana berdekatan dengan Sri Pentas, Bandar Utama, ramai selebriti gitu. Sebabnya ialah pengunjung-pengunjung bazram yang ni la dressing daring-daring, barat-barat gitu. Yang selebihnya tu tak la daring sangat dressingnya.
Walaupun kat Bazram TTDI ada jual dim sum halal favourite aku, tapi kalau rasa sayang dengan puasa tu, baik takyah pegi. Habis 'kurus kering' puasa kita. Baik lelaki mahupun perempuan. Aku cakap macam tu sebab kalau tahap orang awam macam aku ni puasa, pastu cuba-cuba nak puasa khusus (pancaindera lainnya, baik penglihatan, pendengaran, lidah, tangan, kaki dan lain-lain) ataupun nak elak menjerumuskan pancaindera kita dari dosa, memang payah. Memang balik tahap puasa tahap awam aje la, setakat menahan lapar dan dahaga.
Bagi lelaki, dok melihat pengunjung-pengunjung bazram yang seksi-meksi, dressing killer...aduyaiii bak kata pepatah, kopiah pak lebai pun boleh tercabut. Kesian pula aku dengan peniaga-peniaga lelaki kat bazram tu, dahlah letih memasak berjual sepanjang hari, sedar tak sedar tak pasal-pasal pahala puasa jadi 'kurus kering' kalau dah hari-hari dok jamu mata tengok aurat-aurat yang terbuka berlebih-lebihan (malas aku nak cerita tang mana yang terbuka, rasanya tak perlu cerita). Hati mungkin tak nak, tapi dah dapat free show, takkan berniaga nak tutup mata pula.
Bagi perempuan pula, kalau tak mengumpat dengan lidah pun, mengumpat dalam hati pula. Tu yang aku malas sangat, dengan iman yang serba nipis ni, mudah aje aku nak ngumpat dalam hati. Lepas tu dah la dapat dosa ngumpat dalam hati, bersambung pula dosa ujub, yakni berasa bangga diri, rasa lebih baik daripada diorang sebab diri ni menutup aurat (astaghfirullah...ya Allah, jauhkan aku daripada sifat-sifat buruk ni). Kesian pula aku dengan peniaga-peniaga yang perempuan pula, letih-letih puasa, pastu masak lagi, berjual lagi, tapi dalam sedar tak sedar diuji begini pula.
Astaghfirullah...semoga Allah ampuni aku. Aku menulis hal ini dalam blog, dengan niat sebagai peringatan, baik kepada diri sendiri mahupun sesiapa yang terbaca, bukan nak mengumpat pengunjung-pengunjung di sana, sebab aku pun bukan baik sangat, not in the position kata orang putih, nak tegur-tegur orang. Sebab, kalau tak tengok diorang pun, bukan jaminan juga dapat puasa tahap khusus (berkurung kat umah pun ada tv, takyah la MTV, layan rancangan Made in Malaysia pun lebih kurang sama juga) huhuhu...tapi sekurang-kurangnya harap tak la pahala puasa jadi 'cekeding' pula bila dah petang di bazram. Tu belum pergi area lain-lain lagi...malas aku nak sebut area mana, timbul fitnah pula nanti...
Tapi, huhuhu...inilah dikatakan ujian. Tanya iman masing-masing la.
Aku hanya dapat berdoa, semoga pengunjung-pengunjung yang seksi-meksi ini akan diberikan taufik dan hidayah oleh Allah. Ameen... (kita tak tahu rahsia Allah, hidayah itu milik-Nya, mana tahu yang seksi-meksi ni suatu hari nanti jadi jauh lebih baik, lebih beriman daripada kita, lebih muslimah, dan kita pula yang mati dalam dosa ujub, nauzubillah...)

No comments:

Post a Comment