Sunday, September 13, 2009

Tepung Pelita pertama...

Hari ini aku cuba-cuba buat tepung pelita. Resipinya aku dapat dari paper The Star semalam. Menjadi jugak la acuannya, bezanya cuma tak bubuh dalam 'sampan' daun pisang je hehehe...mana la aku nak cari daun pisang kat KL ni. Sebenarnya ada berlambak pokok pisang liar kat sekitar kawasan perumahan sini, tapi takkan aku nak ambik kot. Kot-kot ada tuan hehehe...

Aku try je la bubuh dalam loyang kek. Cuma dapat bayangkan masalah nak makan, payah nak cedok. Pasal tu kot orang yang cipta kuih tepung pelita yang femes masa bulan puasa ni timbul idea nak bubuh dalam acuan 'sampan' daun pisang...

Cara membuatnya lain daripada yang aku tengok kakak biras aku buat semasa dia menuntut ilmu dengan mak mertua baru-baru ni. Aku tengok je, macam complicated je. Lagipun masa tu aku baru nak try-try belajar buat kuih butir nangka hehehe...
Cuma berlaku satu kesilapan teknikal, teknik penting yang menjadikan tepung pelita itu the tepung pelita, yakni kuihnya yang terapung-apung dalam lautan gula cair di dasar 'sampan' daun pisangnya...iaitu aku telah mencampurkan gula ke dalam adunan lapisan bawah. Waaa...aku tak tau la dah jadi kuih apa pulak namanya...
Sepatutnya aku tabur gula pasir kat dasar acuan, pastu baru la dituangkan adunan lapisan bawah, kukus, pastu tuang adunan lapisan atas, kukus. Baru la ada ilusi kuih tu terapung dalam 'sampan', bila dicedok air gula akan melimpah masuk dalam sudu. Penuh seni makan tepung pelita ni (bagi aku la).
Tapi kesilapan ini ada rahmatnya. Bayangkanlah kalau aku tabur gula pasir kat dasar loyang kek tu, kuih tepung pelita aku tu terapung-apung dalam larutan gula cair...ibaratnya seperti terapung dalam 'kapal' loyang besar, bukan yang sepatutnya dalam 'sampan' daun pisang...

No comments:

Post a Comment