Friday, September 4, 2009

Long lost friend...Nazir

Dah post pasal Apoi, teringat dengan si Nazir. Nazir sama kelas dengan aku sejak Form 1 sampai la Form 5. Sama tempat asal dengan aku, Mukah. Walaupun sama kaum, bercakap bahasa ibunda yang sama dengan aku, tapi kami tak la berbual sangat. Diingatkan (baca old posts aku), aku ni ada masalah 'fobia' sikit dengan budak-budak lelaki semasa sekolah menengah dulu. Tapi, apabila terjumpa tu, kami pasti bertegur sapa.
Alkisahnya...
Aku terjumpa Nazir semasa di Limbang (esok hari kami berangkat pulang ke Mukah) di Limbang Plaza. Tanya khabar, dah kahwin ke belum (soalan standard), kerja mana, anak berapa. Nazir rupanya dah kerja dalam bidang kesihatan (alamak aku lupa la apa dia, tak nak memandai-mandai sebut) di Marudi. Dia berada di Limbang sebab menghadiri kursus atau something berkaitan kerja la. Pada masa itu sedang menunggu cahaya mata, isteri sedang sarat mengandung, due dalam bulan Mei (sekarang dah lebih kurang tiga bulan la baby dia). Tahniah...alhamdulillah...
Nazir pun sempat mengucap tahniah kepada aku apabila aku bagitau yang aku memeluk Islam dan kahwin orang Melayu Pahang pula. Mula-mula tu dia nampak terkejut juga. Macam biasa, Nazir senyum sampai ke telinga. Segan juga nak bagitau dia yang sekarang aku dah ada anak dua, tak bekerja pula, duduk rumah jaga anak. Macam produktif sangat pula hehehe...
Mengenang kembali kawan-kawan Sainsri sepuluh tahun yang lalu, macam masih terngiang-ngiang dan terkenang-kenang soalan pada masa itu - Macam mana rupa kita pada masa itu? Dan kini, 'masa itu' sedang berlaku. Siapa yang dah kahwin, siapa belum. Siapa betul-betul berjaya sebagaimana yang diramalkan, siapa biasa-biasa saja. Siapa yang mendapat profesion impian, siapa buat asal ada sahaja. Siapa dapat rezeki anak cepat, siapa lambat. Siapa nampak lain, siapa nampak sama je. Macam-macam persoalan yang kini lebih kurang terjawab.
Namun, bagi aku, perjalanan kami semua masih panjang. Hari ini tidak semestinya sama dengan esok hari, bulan depan, tahun depan, dan sepuluh tahun akan datang lagi. Dan siapa yang tidak akan bersama kita lagi...

No comments:

Post a Comment