Wednesday, September 16, 2009

Nikmatnya berbuka puasa...

...dalam kereta...
hehehe dua hari lepas aku dan husband berbuka puasa dalam kereta. Makan McD set Spicy Chicken McDeluxe.
Biasanya dalam bulan-bulan lain tu dalam sebulan ada dua tiga kali jugak la KFC, McD, JomBali , Madam Lim's...sudah agak terbiasa sejak zaman bujang pastu kahwin tapi masih kerja lagi (sekarang housewife cum domestic manager - takde gaji yang nyata macam dulu hehehe). Penat nak balik rumah masak lepas sehari suntuk mengajar di kolej, aku ajak husband gi makan kat kedai je. Letih. Nak masak sekali-sekala je. Masa tu kerja trainee lecturer, dah dapat anak je terus duduk umah jaga anak sampai loni...takpe, aku redha.
Tapi semenjak husband seorang jadi pencari nafkah dalam keluarga, maka kena bajet sikit makan luar ni. Anak pun bertambah. Duit pampers, susu. Jadi sesiapa yang bercadang nak berkahwin dan ada anak tu, simpanlah duit. Jangan boros, kalau rasa tak nak pening kepala dengan financial. Emergency fund kena ada, bukan setakat harap insurans dan takaful, kena ada saving cash dalam bank ke, ASB ke. Anak sakit masuk hospital, suntik vaksin macam-macam, nak ibunya bersalin di hospital swasta (boleh demand lebih sikit, bukan nak mengada, tapi untuk lebih selesa melawat dan sebagainya, si ibu pun lebih selesa nak berehat selepas berhempas pulas melahirkan anak - pesanan untuk bakal bapa), mau riban-riban jugak.
Tahun ni pun takde jemputan berbuka, economy slow gamaknya.
arghhh...macam biasa aku melalut jauh...
Tapi dalam bulan puasa kali ni la aku beria-ria betul memasak. Lepas sahur je dah siap tanya husband nak menu apa. Bukan ingat nak makan dah, tapi aku ni jenis perancang, kira dah lambat kalau setting menu pada hari yang sama. Biasanya aku set menu semasa beli lauk kat Tesco lagi dah hehehe...
Tetiba la dua hari lepas aku demam. Lama dah tak demam. Aku tak boleh demam, kalau tak siapa nak jaga anak apabila husband gi offshore je cari makan. So, aku kena sihat sepanjang masa. Cuma bulan puasa ni dah letih puasa, husband pun ada kat umah, so aku manja sikit. Dia la yang siapkan anak dan sebagainya. Part makan, nak tak nak dia kena taupau la, kalau tak kena masak. Takpe la, sekurang-kurangnya dia paham apa yang aku lalui bila celik mata aje pagi-pagi sampai la ke nak tidur - perang dengan askar-askar kecil sambil nak meet husband punya demand dari segi makan dan macam-macam laaa....
So, dah aku daripada direct straight memasak takde coti-coti bukak puasa kat luar ke dalam bulan puasa ni, tetiba dapat rehat. Hikmah demam. Bukan selama ni tak suka, tapi sekali-sekala kan. Bulan tak puasa pun takde la beria-ria begini.
So, nak jadi cerita, aku pun ajak-ajak la nak bukak puasa kat luar kali ni. Hari tu 14hb September, pegi la ke Shah Alam, nak gi Kompleks PKNS, cari jubah untuk mak dan pak mertua. Pastu bajet nak cari tempat makan best. Dapat solat kat Masjid Biru, alhamdulillah...saudara baru macam aku ni jarang-jarang dapat gi masjid. Takut-takut pun ada sebab tak biasa. Last gi masjid pun semasa adik ipar menikah tiga tahun lepas. Dalam life pun ada pat lima kali je gi masjid.
Yang lawaknye, dah kul 5 petang tu, aduhai penatnya...shopping tak ingat demam. Masak tak larat, jalan-jalan shopping larat pulak eheheh... Nak tunggu bukak puasa macam lama sangat. Macam budak-budak baru belajar puasa pun ada, asyik tengok jam dan dua tiga kali mengeluh lapar huhuhu...
So, aku ajak husband balik umah, tak larat dah. Husband pun orait je, dia sendiri pun dah penat sebab tak bersahur hari tu. Kes aku demam dan terlajak tidur, bangun dengar iqamat subuh dah.
Kami pun pegi la ke Bazram di Stadium Shah Alam. Husband dan Acha gi beli, aku dan Acheh tunggu dalam kereta je. Taupau air mangga yang original, bukan sirap, dan nasi beriyani gam Johor. Gerak balik umah area PJ, dah jam 6.30 ptg. Husband kata macam kena bukak puasa dalam kereta.
Dah dekat waktu berbuka tu, kat highway NKVE lagi, ajak husband berenti kat stesen minyak. Boleh la berbuka dengan selesa. Nampak McD drive-thru, ajak husband beli burger. Terliur pulak. Dalam nak bayar tu, azan pun berkumandang.
Alhamdulillah...sedapnyer burger masih panas-panas. Nikmatnya berbuka bila tukar setting ni, at least kat luar jugak kan, walaupun dalam kereta...

No comments:

Post a Comment