Wednesday, September 2, 2009

Kasih sayang dan percaya...

Kasih sayang dan percaya...berdasarkan pengalaman peribadi aku sebagai seorang anak, dua perkara ini sangat penting dalam membesarkan anak-anak. Kedua-dua perkara ini aku belajar daripada mak dan daddyku. Walaupun mereka tak pernah mengajar aku secara direct perkara-perkara ini, aku mendapatnya daripada mereka. Setelah puas aku muhasabah diri, menimbang-nimbang itu ini, mengasihani diri sendiri, menyalahkan diri sendiri, menyalahkan orang lain, menyalahkan keadaan, bermonolog sendirian, merenung nasihat abang, memaafkan diri, berdamai dengan Tuhan, berdamai dengan semua orang...aku bersyukur Allah memberikan aku mak dan daddyku.
Melalui mak, aku merasakan kasih sayang yang sangat banyak, luas, tidak ternilai...Semenjak jadi ibu ni selama dua tahun lebih ini, aku banyak menghadapi perkara yang aneh-aneh dan serba mustahil yang datangnya daripada anak-anakku, yang menguji segenap kesabaran, akal dan kebijaksanaan yang ada. Tapi, kena layan juga. Sekali sekala tu jentik cubit, tampar sikit jugak bila geram yang amat...astaghfirullah....Hanya kasih sayang yang mengatasi semuanya, kalau takde kasih sayang, memang hilang sabar betul lah huhuhu...maka aku memikirkan mak aku yang menghadapi aku dari kecik sampai ke besar ni dengan segala perangai, pikiran dan tuntutan serta permintaan yang pelik-pelik, macam mana la ye? Mak aku sabar juga...maafkan juga...terima juga...
Melalui daddy pula, aku merasakan kepercayaan yang cukup tinggi, walaupun mungkin satu dunia telah memberitahu segala kelemahan aku, hodoh, gelap, kurus, malas, menyusahkan, miskin, low-class, dan macam-macam lagi la sampaikan aku percaya aku orang semacam itu, tetapi daddy tetap percaya aku anak yang baik. Bagi aku, kerana daddy la aku tetap percaya sampai sekarang aku ni anak yang baik, yang pandai. Maka aku berusaha seboleh-bolehnya tidak mahu melukakan hati mereka (walaupun banyak kali), dan apabila aku melukakan hati mereka, begitu juga luka yang sama terjadi dalam hatiku...(sentimental dan dramatik juga aku ni, yelahhh scorpio katakan)...dan begitu jugalah aku berusaha merawat luka itu... dan kerana itu juga maka aku berusaha betul-betul nak jadi pandai, sebab kalau daddy dah percaya aku ni pandai, maka aku ni pandailah, tapi kena usaha...aku usaha bro, bukan minta macam tu je...
Mak aku selalu rasa dia takde apa-apa peranan dalam 'kejayaan' aku dalam pelajaran (istilah kejayaan di sini merujuk pada semua keputusan peperiksaan yang flying colours, dan dapat grad uni) berbanding dengan daddy yang hantar gi sekolah, beri duit sekolah, bagi motivasi dan macam-macam lagi, tapi bagi aku mak pun sangat besar juga peranannya. Dulu kecik-kecik mak bangun awal nak siapkan breakfast milo susu, nasi goreng, siap buat bekal gi sekolah supaya sentiasa ada tenaga badan dan otak untuk belajar. Mak basuh baju sekolah bersih-bersih, seterika lagi, bagi aku segak dan rasa bangga dan seronok pergi sekolah. Dah lah zaman tu mana ada mesin basuh lagi, basuh guna tangan je. Awal-awal tu pakai air perigi je. Banyak lagi la, Allah je yang tahu...
Daddy dan mak juga ajar aku supaya hormat buku dan ilmu, jangan pijak buku atau apa-apa bahan bacaan, balut buku teks, jaga buku elok-elok, semua tu ilmu... Walaupun kami orang susah, tapi daddy dan mak usaha juga belikan kami empat adik-beradik meja belajar sorang satu. Kata mak, jika ada meja sendiri, rasa macam harta sendiri. Bila budak-budak ada harta sendiri, seronok la jaga harta sendiri dan buat macam-macam. Dulu masa kecik-kecik aku suka sangat meja aku sampai macam-macam aku buat asalkan aku dapat buat something atas meja tu, contohnya buat buku skrap ke, melukis ke. Jadi, buat kerja sekolah pun satu perkara yang amat seronok bagi aku.
Alhamdulillah thank you Allah...
Terima kasih mak dan daddy...Allah sahaja dapat membalas kasih sayang dan kepercayaan serta segala kebaikan yang aku dapat daripada mak dan daddy...

No comments:

Post a Comment